ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΠ’ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ 3ΟΧΡΟΝΟΥ

«Όπως οδηγούμε στη στεριά συμπεριφερόμαστε και στη θάλασσα»

ΤΟΝΙΖΕΙ Ο ΛΙΜΕΝΑΡΧΗΣ, ΛΕΓΟΝΤΑΣ ΟΤΙ ΣΤΟΥΣ 25 ΕΛΕΓΧΟΥΣ ΤΩΝ ΤΑΧΥΠΛΟΩΝ ΒΕΒΑΙΩΝΟΝΤΑΙ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΣΕ 5

10/8/2009


Τον υπαίτιο που προκάλεσε το θαλάσσιο δυστύχημα το οποίο είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο του 29χρονου Στέλιου Ξυδάκη επιχειρεί να ανακαλύψει, μέσω των καταθέσεων και της προανάκρισης που είναι σε εξέλιξη, το Λιμεναρχείο Χίου, έχοντας μέχρι τώρα αρκετά στοιχεία που φαίνεται να το οδηγούν στο σωστό δρόμο.
Ο νεαρός ψαροντουφεκάς, ο οποίος πραγματοποιούσε στο νησί μας τις διακοπές του, έχασε τη ζωή του το απόγευμα της Πέμπτης,  ενώ ψάρευε μόνος του έξω από το αλιευτικό καταφύγιο των Λημνιών, όταν χτυπήθηκε από διερχόμενο ταχύπλοο σκάφος, παρά το γεγονός ότι πάνω από το σημείο που βρισκόταν υπήρχε σημαδούρα.
Τα τραύματα που προκλήθηκαν στο δεξί χέρι και στο δεξί πόδι του ήταν τόσο σοβαρά ώστε όταν μεταφέρθηκε στην ξηρά από το Ε/Γ-Τ/Ρ «ΖΟΟ» Ν.Π. 10009 (φωτό Odysseas) λόγω της ακατάσχετης αιμορραγίας, οι βοήθειες που του παρασχέθηκαν από γιατρούς που βρίσκονταν στην περιοχή, απέβησαν άκαρπες. Όταν πια διακομίστηκε   με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο Νοσοκομείο διαπιστώθηκε ο θάνατός του.
Όσον αφορά το θέμα της δικογραφίας για την οποία το Λιμεναρχείο είναι σε συνεννόηση με την Εισαγγελική Αρχή, ο Λιμενάρχης, Χάρ. Μπουρνιάς, δε γνωστοποιεί προς το παρόν περισσότερες πληροφορίες, υποσχόμενος όμως ότι το πόρισμα θα ολοκληρωθεί σύντομα.
Ίσως συμβάλλει σ’αυτό ότι το συμβάν συνέβη μέρα (μεταξύ 5:30 με 6 το απόγευμα, αναφέρει το Λιμεναρχείο), με αρκετούς παρόντες εκείνη την ώρα στο λιμανάκι των Λημνιών.
 «Είναι διάχυτη η εντύπωση ότι ξαφνικά ακούστηκε η λέξη «βοήθεια» σε πολύ έντονο ύφος. Σηκώθηκαν κάποιοι θαμώνες  (φωτό Odysseas)από παρακείμενα εστιατόρια, καφενεία ενώ ένα ταχύπλοο προσέγγισε και προσπάθησαν να τον περισυλλέξουν και να τον ανεβάσουν στο κατάστρωμα. Κατόπιν τον μετέφεραν στην  προβλήτα», ανέφερε ο κ. Μπουρνιάς σε ραδιοφωνική του συνέντευξη στην «Α».
«Ισως και σε 15 ημέρες να έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της δικογραφίας», τόνισε ο ίδιος.
Η σορός του άτυχου νέου μεταφέρθηκε το ίδιο βράδυ του συμβάντος στην ιατροδικαστική υπηρεσία του Πειραιά με το Λιμενάρχη να δηλώνει:
«Θελήσαμε να μεταφερθεί σε οργανωμένη ιατροδικαστική υπηρεσία προκειμένου να δοθούν συγκεκριμένες απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα που έχουμε θέσει και επειδή αυτά αργούν, από εκεί και πέρα θα σταλεί η δικογραφία στην εισαγγελία και θα ζητηθούν συμπληρωματικά στοιχεία».

Ταχύπλοος κίνδυνος

Η αύξηση των θαλάσσιων ατυχημάτων αυτού του είδους είναι απόρροια του μεγάλου αριθμού των ταχυπλόων σκαφών, εγχώριων αλλά και εισαγόμενων που ειδικά το καλοκαίρι κατακλύζουν τις θάλασσές μας.
«Όταν τα καλοκαίρια», σχολίασε, «ο αριθμός αυξάνεται σημαντικά και όταν δεν υπάρχει και η ανάλογη προσοχή των χειριστών αλλά και των υπολοίπων που ασχολούνται με άλλες θαλάσσιες δραστηριότητες συμβαίνουν ατυχήματα.»
Έτσι, παρά τις οδηγίες του Λιμεναρχείου (τέτοιες κοινοποιήθηκαν τον Ιούλιο), δεν είναι λίγες οι φορές που οδηγοί ταχύπλοων ξεφεύγουν από τους κανόνες ασφαλούς κυκλοφορίας.
Θεωρητικά, για παράδειγμα, στις περισσότερες ακτές της Χίου, στις οποίες δεν υπάρχει σήμανση, τα ταχύπλοα πρέπει να κινούνται σε απόσταση 200 μέτρων από την ακτή. Ωστόσο δεν είναι λίγοι εκείνοι που πλησιάζουν σε απόσταση λίγων μόλις μέτρων από τους λουόμενους.
«Πρέπει να καταλάβουν ότι δεν πρέπει να πλησιάζουν πολύ κοντά στην ακτή, είτε κολυμπούν είτε δεν κολυμπούν άνθρωποι, προκειμένου να αποφευχθούν περιπέτειες. Όλα είναι θέματα παιδείας, έλλειψης προσοχής και τήρησης κανόνων», επισημαίνει ο Λιμενάρχης, όμως δυστυχώς όπως συμβαίνει και στους δρόμους έτσι και στις θαλάσσιες οδούς (εκεί είναι ακόμα χειρότερα γιατί δεν είναι οριοθετημένες) ο έχων δίπλωμα χειριστή ταχύπλοου δε σημαίνει ταυτόχρονα ότι είναι και ευσυνείδητος οδηγός.
Υπάρχει βέβαια και η παράμετρος των ελέγχων, αφού ίσως η «ράβδος» να είναι πιο αποτελεσματική σε τέτοιες περιπτώσεις, μόνο που αυτοί αν και είναι εντατικοί – σύμφωνα με τον κ. Μπουρνιά – δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν ένα πρόβλημα που πρωτίστως έχει να κάνει με την έλλειψη παιδείας.
«Το ότι έχουν την άδεια δε σημαίνει ότι έχουν και την ανάλογη προσοχή», ανέφερε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι κάθε Σαββατοκύριακο ελέγχονται 25 περίπου ταχύπλοα και οι παραβάσεις κυμαίνονται στις 4 με 5, με τον έλεγχο να επικεντρώνεται σε έγγραφα, σε σωστικά μέσα, σε πυροσβεστικά κ.λ.π. και όπου κρίνεται απαραίτητο πραγματοποιείται και αλκοτέστ.
Χρ.Ψ.